Wednesday, June 17, 2009

Bayan Puling Serindit Tanau



Hi! kepada peminat-peminat burung eksotik Malaysia silalah layari ke blog saya di sini peminat-peminat burung di Malaysia akan mendapat penuh pengetahuan tentang burung-burung eksotik yang hampir pupus di Malaysia kini.

4 comments:

  1. This cute bird look like malnutrition..

    ReplyDelete
  2. Memang pun, gambar burung ni didalam captive breed dan bukan yang liar, sebab itu burung serindit ni nampak kurus sedikit

    ReplyDelete
  3. Salam En.BPST. Serindit belum boleh lagi dikategorikan sebagai haiwan pelindungan kerana sebenarnya jumlah serindit ini masih banyak terdapat di hutan kita. Cuma yg membezakannya dgn merbuk dan terkukur adalah tempat/habitat nya sahaja. Cuba kita renungkan : Merbuk/terkukur habitatnya di tanah2 lapang,ladang kelapa sawit/belakang rumah dan di bandar2kecil mudah di lihat depan mata kita sendiri tetapi serindit habitatnya di hutan2 tebal dan akan ke dusun buahan dan ladang kelapa sawit apabila sumber di hutan dah berkurangan dan makan pada pokok yg tinggi, dah tentulah ia jarang di lihat. Malah terdapat juga di beberapa buah daerah dinegara kita serindit,tanau dan bayan menjadi ejen pemusnah kpd tanaman spt ladang belimbing dan ciku.

    ReplyDelete
  4. salam.....adakah membele serindit memerlukan lesen?dan bagaimana boleh saya memiliki lesen tersubut...

    ReplyDelete