Friday, June 19, 2009

Jebak Burung Serindit




Pada 28hb May 2009 yang lepas saya dan sahabat-sahabat saya pergi ke Bandar Muadzam Shah. Ketika berada di situ saya telah berjumpa dengan orang asli yang berketurunan puak Temuan. Di sana saya dapati terdapat banyak burung-burung Serindit, Bayan dan Tanau di jual. Walau bagaimanapun mereka menjualnya tanpa lesen. Mereka menjual burung - burung ini dengan harga yang agak berpatutan. Setelah lama saya berada disitu saya bertanya sesuatu kepada Tok Batin, bagaimanakah cara-cara untuk memikat burung serindit. Tok Batin lalu menunjukkan kepada saya dua daripada jebak burung serindit yang digunakan oleh anak-anak buahnya. Berikut adalah gambar jebakburung serindit tersebut:

10 comments:

  1. Umpan yang dia pakai adalah bunga raya, bunga kebangsaan Malaysia dan kadang-kadang mereka menggunakan denak burung serindit sendiri yang berdada merah.

    ReplyDelete
  2. berapa harga untuk seekor burung serindit dan bayan

    ReplyDelete
  3. Umpan = Buah kelapa sawit, Bunga raya, Buah Rambutan warna merah..

    Harga = bergantung pada jenis/bunyi/permainan burung tu.. klau burung baru dan utk di jual mmg murah saja serindit nie.. rm5 pon bole dpt sekor :)

    ReplyDelete
  4. biasanya umpan yg digunakan adalah buah kelapa sawit dan rambutan asalkan berwarna merah di samping itu pemikat juga mestilah memainkan peranan penting untuk memujuk(BUNYI BERDETING DAN MENGECEK ) agar burung datang ke jebak

    ReplyDelete
  5. siapa tau cara buat jebak ni..sya nak beli..

    ReplyDelete
  6. salam ziljianz! cuba lihat jebak buatan saya sendiri pada youtube - jebak buatan sendiri. Dan sila beri comen.

    ReplyDelete
  7. cantik jebak ni. buat pakai rotan.aku biasa buat pakai kayu je..aku memang peminat serindit.sampai jebak pun aku buat sendiri.aku bela 2 ekor je burung..tp jebak aku ade sampai 7 jebak..

    ReplyDelete
  8. huiyo...
    sampai 7 jebak beliau miliki...
    saya dah bertahun bela...satu jebak pon belum ade...
    tak reti lah nk menjebak serindit...
    teringin gak nk menjebak...
    huhuhu :p

    ReplyDelete